Mozart Klavierkonzerte KV 107
Johann Christian Bach Sonaten op.5, 2-4
The
8-year-old Mozart met J.C. Bach in London, heard and played his
sonatas, and eight years later adapted three as the concertos (K. 107).
These early concertos show both homage and independence. Mozart
arranged the piano writing to combine with a very small orchestra, yet
the piano writing became distinctly Mozart's. Where J.C. Bach's writing
was formal and reasonable, its lucidity emphasized by the lyrical
style, Mozart's leapt with energy and extraordinary turn of phrase.
These early concertos rarely reach the concert stage now. They have been overshadowed by the ones Mozart wrote afterward, but they remain extraordinary pieces, full of exploration, lyricism and invention. Pianist Gerrit Zitterbart plays them on a Bösendorfer, showing that music conceived in the earliest days of the piano carries its eloquence forward even through the largest instrument. The string players, however, use period instruments, creating a musical free-for-all that has the weight of conductor Thomas Fey's own convictions.
The Bach sonatas that inspired Mozart's concertos follow on the disc. Zitterbart finds the lyrical key to the music while clarifying form and harmony. J.C. Bach's musical vision and gift for the succinct statement are made clear in these performances.
The News-Times 2001These early concertos rarely reach the concert stage now. They have been overshadowed by the ones Mozart wrote afterward, but they remain extraordinary pieces, full of exploration, lyricism and invention. Pianist Gerrit Zitterbart plays them on a Bösendorfer, showing that music conceived in the earliest days of the piano carries its eloquence forward even through the largest instrument. The string players, however, use period instruments, creating a musical free-for-all that has the weight of conductor Thomas Fey's own convictions.
The Bach sonatas that inspired Mozart's concertos follow on the disc. Zitterbart finds the lyrical key to the music while clarifying form and harmony. J.C. Bach's musical vision and gift for the succinct statement are made clear in these performances.
Der »Londoner Bach«, den der achtjährige Mozart bei seiner ersten
europäischen Konzertreise kennengelernt hatte, war von großem Einfluß
auf ihn. Er spielte seine im gleichen Jahr, 1765, veröffentlichten
Klaviersonaten op. 5 und arbeitete drei davon später zu Konzerten mit
Klavier um. Der klingende Vergleich zwischen Bach und Mozart ist
reizvoll. Er zeigt vor allem das Format des jüngsten Bach und die
verblüffende Affinität der Stilsphären. Mozart beläßt dem Klavier die
dominierende Rolle und ergänzt nur eine kleine Streicherbesetzung (ohne
Bratschen). Eine gute Idee ist, Kadenzen des jungen Mozart für Konzerte
des heute vergessenen Johann Samuel Schroeter zu verwenden. Mozart trug
sie um 1779 öffentlich auf seinen Reisen vor. Sie fügen sich
stilistisch glänzend ein. Der Pianist und das Ensemble zeigen bestes
Mozart-Spiel, leuchtend im Allegro, verinnerlicht im Andante. Besonders
gelungen das Thema mit Variationen KV 107,2.
Klassik heute Oktober 1998
Eine gute Idee, die drei Konzertbearbeitungen des jungen Mozart mit den
drei Originalkompositionen Johann Christian Bachs zu koppeln! Die
Konzerte könnte man sich orchestral und dadurch auch »dialogisch« etwas
aufgehellter gespielt vorstellen, doch zur musikhistorischen
Instruktion reicht es allemal. Zitterbart scheint in den Soloversionen
eine Spur kräftiger oder zumindest befreiter zuzupacken. Eine mögliche
Einsicht: Mozarts Bearbeitungen verhüllen zeitweise die Bachschen
Formen. Erst eine phantasievolle Originaldarbietung zeigt sie in ihrer
ganzen Expressivität und Grazie. Eine willkommene Alternative zur
Hammerflügel-Aufnahme mit Ingrid Haebler.
FonoForum März 1997